Dag 3. De eerste werkdag - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Yvonne Wildt - WaarBenJij.nu Dag 3. De eerste werkdag - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Yvonne Wildt - WaarBenJij.nu

Dag 3. De eerste werkdag

Door: Yvonne de Wildt

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

02 April 2014 | Finland, Niinikoski

Nog moe van al het reizen van maandag en al het huilen, was het tijd om aan het werk te gaan.
Om 7 uur ging de wekker. Om tien voor half 8 verzamelen we rond de tafel in de kamer en gaat er een kaarsje aan.
Om de tafel word een stukje voor gelezen en word verteld wat de dag ons gaat leren en brengen. Daarna dooft een van de deelnemers de kaars en gaan we aan de eettafel zitten.
Hier word gebeden. Daarna pakken we elkaar hand en word er iets gezegd, en dan gaan we eten.
Het eten valt me helaas best wel tegen. Maar met de instelling: "ik moet het leren eten", eet ik het toch op.
Om kwart voor 8 zijn we klaar met eten, en ga ik naar mijn kamer om me verder klaar te maken voor het werk.
Nadat de huisvader de weg heeft uitgelegd naar mijn werkplek, ben ik daar, op de hoop dat ik het goed verstaan had, heen gelopen.
Daar heb ik me aan iedereen voorgesteld. Gelukkig kon ik meteen aan het werk. Ik mocht een van de deelnemers begeleiden met het huis schoon maken. Dit hebben we de hele ochtend gedaan.
Om half 1 gingen we eten. In finland eten ze twee keer per dag warm. Tussen de middag en s'avonds. Ook voor het middageten werd weer geboden.
We aten rijst, met wortels en vis uit het meer. Uit de vis moest ik de graatjes nog trekken. Niet echt mijn ding, omdat ik de vis zo niet ken.
Als ik terug kom uit Finland heb ik geen bril of lenzen meer nodig met als die wortels die we eten. Rijst en wortels eten we namelijk twee keer per dag.
Om 1 uur ging ik terug naar mijn eigen huis om even mijn eigen dingen te doen. Om 2 uur hadden we een ontmoeting met alle bewoners.
Bij de ontmoeting werd van alles gezegd, maar helaas konden wij het niet verstaan. Na alle Finse toespraken was het tijd voor Natascha, Sheradine en mij om ons zelf voor te stellen.
We hebben verteld wie we waren, hoe oud we zijn, onze hobby's en wat voor werk we doen. We konden alles in het Engels vertellen, want er was iemand bij die alles vertaalde.
Om 3 uur was de ontmoeting afgelopen en gingen we terug naar onze werkplek. Deze was voor mij in de middag in mijn eigen huis.
Eenmaal in het huis ben ik samen met een deelnemer yoghurt gaan halen bij de yoghurtman. Daarna heb ik de tafel gedekt en ben ik mee de yoghurt gaan voor bereiden voor s'avonds.
Om half 5 was de werkdag klaar en had ik een half uur voor mezelf, daarna gingen we eten.
Wat was ik blij met de yoghurt en de crackers.
Nu zit ik op mijn kamer, wachtend tot het eten gezakt is zodat ik kan gaan hardlopen.
Na het hardlopen ga ik weer samen met Sheradine bij Natascha zitten om de dag samen af te sluiten.
Morgen mag ik gaan koken in mijn werkhuis. Ben benieuwd of dat goed komt! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Heej hallo! Leuk dat je mijn blog volgt! Hier vertel ik al mijn reisverhalen en alle leuke en minder leuke momenten! x Yvonne

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 6981

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Finland!

Landen bezocht: