18 en 19 april - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Yvonne Wildt - WaarBenJij.nu 18 en 19 april - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Yvonne Wildt - WaarBenJij.nu

18 en 19 april

Door: Yvonne de Wildt

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 April 2014 | Finland, Niinikoski

18 april
Wat bij ons in Nederland goede vrijdag is, is hier lange vrijdag. Het voelde letterlijk zo. Dit was een dag waarop je niet heel vrolijk mocht zijn. Ook werd alles in stilte gedaan. Dit kwam omdat Jezus op goede vrijdag aan het kruis was gehangen.
Om half 9 ging ik naar Weinala om te ontbijten. Het was heel stil aan het ontbijt. Niemand zei iets. Ik weet ook niet of dit mocht. Ik denk van niet. Na het ontbijt ben ik bakjes met zand gaan vullen. Iedereen had zijn eigen bakje, er stond een naam in, maar mij waren ze vergeten.
Om tien uur mocht iedereen om de beurt drie zaadjes planten in zijn bakje. Daarna werden deze bakjes voor het raam gezet. Dit was voor nieuw leven denk ik.
Na het planten van de zaadjes ben ik met Natascha het brood verder gaan maken waar we aan begonnen waren. Wij moeten voor de brunch op maandag voor 60 paasbroodjes zorgen! Ook moeten we de decoratie in het koffiehuis doen.
Om drie uur moest ik terug naar mijn werkhuis. Iedereen moest een kruis in het brood zetten. Daarna ben ik naar de grote hal gegaan. Ik moest mee doen aan de levende foto's.
Dit hoort bij het geloof van Tapola. Er hangt een wit doek voor de mensen en het dekoor. Wanneer iedereen binnen komt, kan het publiek de "levende foto" zien. Daarna is het donker en word er een stukje van de bijbel voor gelezen. Na dit voorlezen klinkt er een belletje en gaat er rustig een lamp aan. Het publiek kan dan tien seconde naar de "foto" kijken. Daarna gaat de lamp weer uit. Vervolgens klinkt er weer een belletje en gaat er een lamp vanuit de andere hoek aan. Ook zo kunnen ze weer tien seconde kijken voor de lamp dooft.
Het is heel zwaar om als levende foto te staan. Je mag niet bewegen en als je een lastige houding hebt is dat heel zwaar.
S 'avonds hadden we met zijn drieën afgesproken. Eerst om het brood te proeven dat we gemaakt hadden, en daarna om te wandelen. Heel ver gewandeld hadden we niet. Wel hadden we gezellig bij een riviertje gezeten.
Na het wandelen zijn we vast servetten gaan vouwen voor de brunch. We hadden er ongeveer 60 nodig!

19 April
Vandaag mocht ik ook later beginnen. Na het ontbijten ben ik weer naar de hal gegaan voor de levende foto's. Ik moest op mijn knieën zitten, iets naar voren hangen en mijn arm omhoog houden. Het was een moeilijke houding om goed vol te houden.
Na de foto's ben ik met Sheradine en twee ouderen in het zonnetje gaan zitten. Even genieten van de vrije tijd.
S'middags hebben we de paasboom opgezet. We hadden er allemaal eieren en veren in gehangen. De eieren waren echt eieren waar een gaatje in gepikt was en een touwtje doorheen gehaald was. Na de boom opzetten had ik weer vrije tijd.
Om 6 uur ben ik wat gaan eten en na het eten ben ik met een van de cowerkers gaan fietsen. We hadden meet dan 10 km gefietst en dat gaat hier berg op en berg af.
Na het fietsen ben ik naar Sheradine gegaan. Daar hebben we, samen met Natascha, chocola gemaakt voor de paasbrunch. Zo tussen door hebben we van de chocola gesnoept. Het was fijn om iets zoets te hebben. Om 9 uur waren we uitgenodigd in het sauna huis van Weinala. Daar zouden ze Pasen in gaan drinken. Wij waren er pas om half tien. we moesten eerst zorgen dat de keuken weer schoon was en de chocola op een goede plek stond om te drogen. Om elf uur zijn we weer naar huis gegaan en zijn we gaan slapen.

  • 21 April 2014 - 14:20

    Mama:

    Hey meisje
    Ja, stil zijn en stil zitten zijn niet jou beste eigenschappen. Het liefste ben je de hele dag druk in de weer. Ik had wel even willen zien hoe het levend schilderij eruit zag. Ik hoop dat je foto's hebt gemaakt. Pasen zonder jou is ook maar vreemd, maar dat halen we volgend jaar weer in. Wil wel met jou eieren eten(uit eigen tuin) hihi, wanneer we bij jouw zijn.
    Wel leuk te lezen wat je allemaal al hebt ervaren. We wachten vol spanning op je volgend verslag. Je rugzak begint al aardig te vullen.
    Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Heej hallo! Leuk dat je mijn blog volgt! Hier vertel ik al mijn reisverhalen en alle leuke en minder leuke momenten! x Yvonne

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 6985

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Finland!

Landen bezocht: