Tom in Finland - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Yvonne Wildt - WaarBenJij.nu Tom in Finland - Reisverslag uit Niinikoski, Finland van Yvonne Wildt - WaarBenJij.nu

Tom in Finland

Door: Yvonne de Wildt

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 Mei 2014 | Finland, Niinikoski

Tom is alweer terug naar Nederland. Het waren tien hele fijne dagen samen. Toen ik hem weer zag heb ik tegen mijn tranen moeten vechten, zo blij was ik.
Toen hij hier was hebben we samen in het Saunahuis geslapen. Best grappig. Het is net of je in een tuinhuis woont.
Voordat Tom kwam had ik allemaal spullen in gekocht, enkele daarvan waren voor in de oven zoals afbakbrood. Eenmaal in het saunahuis bleek dat we helemaal geen oven hadden.
Maar zo creatief als we zijn, hadden we het zo opgelost. Als we de oven nodig hadden, warmde we de sauna op en diende deze als barbeque. Zo werd alles toch gaar.

De eerste dag dat Tom hier was hebben we een luie dag gehad. We hebben onze spullen in het saunahuis gelegd en zijn toen koffie gaan drinken in het koffie huis. Daarna zijn we lasagna gaan eten en hebben we savonds film gekeken. We waren zo blij dat we elkaar weer zagen.

De tweede dag wilde we iets gaan doen. We besloten naar Lahti te gaan. Niemand ging naar Orimathilla en de bus ging pas smiddags weer, dus besloten we te lopen. Het was niet zo ver dachten we. Na ruim 2,5 uur te hebben gelopen kwamen we eindelijk in Orimatilla. Dit doen we nooit meer hadden we afgesproken. Daarna zijn we met de bus verder naar Lahti gegaan.
Toen we in Lahti waren zijn we samen wat gaan eten bij de Mac. Gewoon omdat het kan en omdat de mac wel heel erg lekker is als je op Tapola woont. Daarna zijn we gaan winkelen. Rond half 3 zijn we koffie gaan drinken met een koekje. Op de weg terug hadden we het geluk dat Vadim in Orimatilla was en dat we mee terug konden rijden. Lucky we!

De dinsdag is normaal onze vrije dag, maar ik heb gewoon gewerkt. Het was outside cleaning day. dus iedereen ging goed aan de weer. S'avonds gingen de begeleiders en bewoners in ons huisje in de sauna dus moesten we tijdelijk even weg. We hebben gezellig gebuurd met Hannah en tegen de tijd dat we terug gingen was het alweer bijna tijd om te slapen.

De donderdag was het 1 mei. Dit was een vrije dag voor ons. S'ochtends zijn we naar Orimatilla gegaan. Daar was een markt. De markt bestond uit 4 of 5 kraampjes. Na een uur rond te hebben gewandeld in Orimatilla hadden we het zo koud dat we een pannekoek hebben gegeten. Om 1 uur konden we weer mee terug rijden naar Tapola. Eenmaal terug hadden we het nog steeds koud en hebben we de sauna aan gezet. Toen deze branden zijn we naar buiten gegaan om te zien hoe de koeien naar buiten gingen. Vandaag mochten ze voor het eerst en de koeien waren dus helemaal blij!
Toen we weer terug naar binnen waren was de sauna lekker warm en konden we er dus in. Eindelijk kregen we het weer warm.

Vrijdag ochtend heb ik moeten werken, maar smiddags kreeg ik vrij. We zijn naar Orimatilla gegaan om boodschappen te doen. We hadden niet zoveel meer in huis. In Orimatilla was een heel klein winkelcentrum bij de supermarkt. Daar zijn we naar binnen gelopen. Daar hadden we een kaart gekocht voor Suzanne haar verjaardag. Daarna zijn we nog een kleren winkeltje in gegaan en zijn daarna chocomel en koffie gaan drinken. Ook weer met iets lekkers. We hadden besloten dat we het wel gezellig vonden om zo ergens te gaan koffie drinken en besloten dit vaker te doen als ik weer terug ben.
S'avonds zijn we weer in Vainala geweest omdat het weer sauna avond was. Daarna hebben we weer samen film gekeken en zijn we naar bed gegaan.

Zaterdag overdag heb ik gewoon moeten werken, maar s'avonds hadden we Antti, Sheradine, Natascha en Hannah uitgenodigd om gezellig wat te komen drinken. Het was heel gezellig en het werd een late avond. De avond eindigde om 1 uur voor ons. Later hoorde we dat Antti en Hannah nog film gekeken hadden en het nog later hadden gemaakt.

Maandag had ik een vrije dag. Het was heel koud en heel slecht weer om wat te doen. We werden er lui van en besloten thuis te blijven en de sauna aan te zetten.

Dinsdag zijn we samen naar Helsinki gegaan.De trein was niet normaal duur. Dus het was een duur grapje om te gaan maar we besloten het toch te doen. Toen we in Helsinki waren besloten we dat we een rondvaart wilde maken langs de mooie plekken. Dit hadden we op internet gezien dus wilde dat graag doen. Maar de boot vertrok pas over een uur en de haven waar hij vertrok was 10 tot 15 minuten lopen. Omdat we nog drie kwartier hadden besloten we het winkel centrum in te lopen. Daar hebben we weer koffie gedronken samen. Na de koffie zijn we naar de boot gegaan.
Het was ijskoud op zee en toch bleven we tot het laatste half uur van de rondvaart boven zitten. We waren de enalaatste die terug naar binnen gingen.De mensen op de boot waren trots op ons. Het was een mooie vaart, maar daarna was het moeilijk warm krijgen.
Terug aan land zijn we gaan winkelen, maar hadden niks gekocht.
Rond 4 uur besloten we vast iets te eten voor we terug gingen naar Tapola. We zijn naar de Hesburger geweest. Dit is een soort Mac donalds, maar dan beter volgens Tom. Toen we daar gtegeten hadden zijn we treinkaartjes gaan kopen. Deze waren heel anders dan die we op de heenweg hadden dus we vroegen ons wel af of het goed was wat we deden. Uit eindelijk bleek het toch te kloppen.
Terug in Lahti zijn we met de bus terug naar Orimatilla gegaan. Daar hebben we nog wat lekkers gekocht voor s'avonds, daarna zijn we met de taxi terug gegaan naar Tapola.
Daar begon de sauna avond, dus toen zijn we nog even met Hannah gaan praten. Daarna zijn we door gegaan naar Antti. Tom wilde graag nog even doei zeggen.
Toen de sauna avond voorbij was, zijn we er zelf nog even in gaan zitten. Ik merkte wel dat de sauna effect had op mijn knieën. Ze deden na de sauna meer pijn.
Na de sauna hebben we nog film gekeken met het besef dat ik Tom weer gauw moest missen.

Woensdag ochtend ging de wekker om 6 uur. Meteen begon ik te huilen. We hebben alle spullen gepakt en om 7 uur stond Vadim voor de deur, klaar om Tom naar Lahti te brengen om met de trein naar het vliegveld te gaan. De weg naar Lahti heb ik het droog gehouden maar in Lahti heb ik weer even flink gehuild.

Het waren tien hele fijne dagen samen. Ik ben echt blij met zo'n lief vriendje en dat hij naar Finland was gekomen. <3

  • 13 Mei 2014 - 19:35

    Oma:

    Leuk weer wat van je te horen/lezen, Yvonne. Zo te zien voel je wel een beetje thuis daar.
    Het was leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Mooi station heeft Helsinki he?
    Wij hebben daar in de metro gezeten en die stond ineens onder de grond stil,zomaar en er was verder niemand in de coupe. Wel eng, maar hij ging weer rijden gelukkig.
    Ik vraag me wel af hoe het er daar bij jou uitziet, ik heb geen idee wat ik me erbij moet voorstellen.
    Misschien kun je wat foto's plaatsen,van waar je woont en zo. En wat houdt het werk in.
    Volgens de t.v. is het nog fris in Finland, hier ook ,het moet beter worden in het weekend. Moet ook,want zaterdag komen mijn broers en zussen op bezoek en het zou leuk zijn als we buiten kunnen zitten.
    Veel plezier verder,hou je goed en tot een volgend keer, liefs Oma


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Heej hallo! Leuk dat je mijn blog volgt! Hier vertel ik al mijn reisverhalen en alle leuke en minder leuke momenten! x Yvonne

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 1738
Totaal aantal bezoekers 6987

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Finland!

Landen bezocht: